Minden évben igyekszenek a tréning piac szereplői felmérni a vevői igényeket, amelyek elsősorban a gazdasági tényezők változásához igazodnak. Mostani cikkünkben megvizsgáljuk, hogy mik a piaci igények és azt, hogy mit kínálnak a tréningcégek.

2010-től a szakképzési hozzájárulás képzésre fordítható forrásának megszűnésével egy új korszak kezdődött, amit a bekövetkezett gazdasági válság csak tovább fokozott. Addig azok a cégek is vásároltak tréningeket, mivel nem a saját büdzsét költötték, akiknek a cégkultúrájában nem volt hagyománya. Ezek a képzések szinte minden területet lefedtek. Kis túlzással bármilyen tréninget el lehetett adni.

A szakképzési hozzájárulás megszűnésével és a gazdasági válság megjelenésével jelentősen visszaesett a megrendelések száma. A kis és középvállalkozások szinte megszűntek, mint vásárló erő. Maradtak a multik, akik a vezetői, csapatépítő és ahol volt értékesítés, az értékesítési csoport képzésére fordítottak még költséget, de jelentősen kevesebbet, mint addig. A tréning cégek alkalmazkodtak az új helyzethez és a vezetői és az értékesítői tréningek területén specifikusabb az ügyfél személyes igényeihez jobban alkalmazkodó képzéseket alakítottak ki. Ezzel együtt a csapatépítő tréningeknél is jelentős változás állt be, egy-egy multinál 2010-ig nem ritkán minden osztálynak tartottak csapatépítést, a változás után osztályokat vontak össze egy-egy csapatépítésre, a másik nem elhanyagolható változást az jelentette, hogy a csapatépítők két naposak voltak jellemzően szálással, ezután viszont egy naposra redukálódtak.

2010-től többféle pályázati keret jelent meg a piacon, amely szintén meghatározta, hogy milyen képzéseket vásároltak. Az egészségtudatosságot növelő pályázatok megjelenése például a stresszkezelő és életmód tréningek valamint az egészségnapok megszaporodását hozta magával.

2015-től megint egy új helyzet alakulhat ki. A gazdasági válságból kezdenek a kis és középvállalkozások kilábalni, ezzel együtt a multik is erősödnek. A gazdasági környezet javulása megmutatkozott már az év elején bejövő érdeklődők számának növekedésében. A képzésre fordítható pályázati források a verseny szféra részére minimalizálódnak. Az állami szektor és a civil szervezetek viszont jelentős összegekre pályázhatnak. Megvizsgáljuk, hogy a megváltozott körülmények, milyen piaci igényeket generálhatnak és hogyan fognak reagálni a tréning cégek.

Tréningek kis és középvállalkozásoknak

2010 óta a szakképzési hozzájárulás forrásának megszűnésével illetve a gazdasági válság megjelenésével a kis és középvállalkozások gyakorlatilag eltűntek a tréningpiacról, mint vásárló erő. A tréning cégek elsősorban a multikra és az állami szektorra kezdtek fókuszálni, valamint a pályázati források kiaknázására. Most, hogy ez a szegmens visszatér a piacra, az igényeikre viszonylag gyorsan kell reagálni. Az elsődleges képzési igény az értékesítők képzése. Viszonylag kis létszámú csoportok képzésére van igény 2-4 napos intervallumban. Elsődleges cél, a bevételek növelése, az értékesítők gyakorlati tudásának és hatékonyságának növelésével. A multik által kifizetett napidíj körülbelül 50%-t tudják kifizetni. Valószínűleg a kisebb tréningcégek fognak megfelelő ár értékarányú tréningeket kínálni.

A másodlagosan jelentkező igény a csapatépítő tréningek. Talán itt van most a legnagyobb űr a kereslet és a kínálat között. A tréningcégek, a csapatépítők terén az utóbbi 5 évben a multikra fókuszáltak, az ő igényeikhez szabták a tréningeket és az árakat egyaránt. A multik a csapatépítő tréningeket az élmény alapú csapatépítések irányába kalauzolták, melyeknek elsődleges célja a közös élmény és a kikapcsolódás. Specifikus, kerettörténetre épülő, általában egy napos tréningek, szórakoztató bulikká váltak. A kis és középvállalkozások, viszont elsősorban a csapat kohéziójának növelését elősegítő, konkrét változás irányába mutató, célokat megfogalmazó tréninget szeretnének, fele akkora büdzséből, mint amilyennel a multik rendelkeznek.

Mi lehet a megoldás? A hagyományos indoor csapatépítőket ötvözve az élménytréningek elemeivel, a kornak megfelelő képzési elemek kerülnek a programba, megőrizve a hagyományos indoor tréning célkitűzéseit és módszereit.

Tréningek multinacionális cégeknek

Ebben a szegmensben várható az idei évben a legnagyobb növekedés. Az egyre jobb üzleti eredményekkel rendelkező vállalatok egyre több tréninget tudnak vásárolni. Milyenek lehetnek ezek? A legtöbb megrendelés a csapatépítés terén várható, ennek oka, hogy nagyon sok olyan cég van, akik kevés vezető vagy értékesítő munkatárssal rendelkeznek, ezért olyan tréninget szeretnének, amin mindenki részt vehet, másrészt kikapcsolódásnak is szánják ezeket az alkalmakat. A multik keresik az innovatív egyedi, személyre szabott megoldásokat. Várható megrendelés növekedés a vezetői ismeretek, az értékesítők képzése, valamint a stresszkezelő képzések területén is.

Tréningek állami vállalatoknak

Az állami vállalatok képzési igénye elsősorban a vezetői készségek fejlesztésére koncentrálódik. Általában nem 2-4 napos tréningben gondolkodnak, hanem folyamatokban. Jellemző az is, hogy nem 15-20, hanem 50-1000 fő képzésére írnak ki tendert.

Tréningek civil szervezeteknek

A 2015-ös évben a pályázati forrásoknak köszönhetően a civil szféra is meg fog jelenni a tréningpiacon. A pályázható terület elsősorban, a kommunikáció javítására fókuszál, ezért elsősorban a kommunikációs tréningekre lesz igény. Az, hogy mekkora költségkeret lesz, az a megnyert pályázatok számától függ majd, de egy biztos, hogy fel fogja pezsdíteni a kommunikációs tréningek eladását.

Összegzésként elmondható, hogy tréning piac szereplői izgalmas év elé néznek, sok új pici tényezővel szembesülnek, amik várhatóan pozitívan fognak majd jelentkezni a bevételeikben.

Tancsa István

Atlantis Child Trainer Kft.

transintertop_2014_bokod