Mitől leszek motivált a munkámban? …a főnökömtől? …ugyan…

A rossz hír az, hogy igen, ő is számít. Ha úgy teszem fel a kérdést, hogy egy rossz főnök letörheti-e a beosztott motivációját, akkor gondolom, már senki sem kételkedik benne, hogy szerepe van a vezetésnek a motiválásban. Sőt a vezetők közti legnagyobb minőségi különbség ebben nyilvánul meg. Aki ebben erős, az már jórészt predesztinálva van a sikerre. Persze még számtalan szép lehetősége van, hogy elrontsa ezt.

A legegyszerűbb ősidőktől ismert módszer a gyermeknevelésben is előszeretettel alkalmazott büntetés-jutalmazás. Szimpatikus vonása, hogy logikus, jól szabályozható, kiszámítható. Ha megteszed ezt, akkor ez fog történni. Ha szerintem jó dolgokat teszel, jutalmat kapsz, ha szerintem rosszakat, büntetést.

Minél nagyobb a tét (jutalom, veszteség), annál erőteljesebben motivál. Egy maroknyi hazáját, vagyonát, családját, életét védő sereg legyőzheti a nagyobb profi, zsoldos sereget. Itt a védők vesztesége sokkal nagyobb lehet, mint a zsoldosok nyeresége.

Persze a hétköznapi munkavégzésben nem ilyen nagyok a mélységek és magasságok, ráadásul ahogy haladunk az időben egyre nehezebb kvantitatív módszerekkel leírni és értékelni a munkát. Korábban a munkakörök többségében jól mérhető adatok álltak rendelkezésre. Aki több darabot készített, több órát dolgozott, az jutalmat érdemelt.

Manapság azonban egyre összetettebbek a feladatok, nagyobb szerepet kapnak a kvalitatív módon értékelhető feladatkörök. Itt már sokkal nehezebb büntető-jutalmazó rendszereket felállítani. Bár itt is van mennyiségi végeredmény, ezek jellemzően pénzügyi jellegűek. Sokkal nehezebb kapcsolatba hozni a team egy tagjának teljesítményét a végeredménnyel. Az egyéni minőséget az önállóság, a kreativitás, együttműködési képesség jelzi. A vezetők természetesen itt is szeretnének motiválni, így fordultak belső motivációs tényezők felé, ahol összetettebb megoldások kellenek, hogy kialakítsák az önjutalmazás környezetét.

Mit várhatunk el egy motivációs tréningtől?

Akkor jó egy motivációs tréning, ha a teljes vezetői team részt vesz benne, ugyanis a belső motivációra építő környezet nemcsak a vezető személyétől függ, hanem kihat a teljes szervezetre. Először érdemes megvizsgálni a külső és belső motivációs rendszereket és szerepüket, majd összevetni az adott vállalattal. Workshop keretében megvizsgálni, hogyan lehetne rövid- és hosszú távon finomítani a jelenlegi megoldásokat. Ezután kell tisztázni a vezetői szerepét és személyi feladatait. Esettanulmányokkal, szituációs feladatokkal kipróbálni egy-egy fogást.

Akkor lehet elégedett a tréner, ha azt látja a tréningen, hogy körvonalazódik, akár el is indul egy projekt, melynek célja, hogy fejlesszen a jelenlegi motivációs rendszeren, és a résztvevők úgy érzik új módszereket kaptak, bővültek a lehetőségeik ebben a témában.

És végül azért ne felejtsük el azt a tényt, hogy igazán, csak egy elkötelezett, lelkes vezető képes motiválni.

Czakó Károly